Arbeidsmarktpositionering

Alleen maar roepen is niet genoeg!

Wij komen het vaak tegen in de schaarste-markten waarin wij opereren binnen de psychiatrie en ouderengeneeskunde. Werving- en Selectie is ‘uitbesteed’ aan P&O en deze afdeling wordt voor de arbeidsmarkt-communicatie ondersteund door de Marketing-Communicatie-afdeling. Logisch…? Wij vinden van niet!

Hoe dan wel?
Het belangrijkste is dat de ‘binnenkant’ van uw organisatie aansluit bij de ‘buitenkant’, dat moet gewoon kloppen. Er is niets zo teleurstellend dan, wanneer een zorgprofessional na ampele overweging besluit om over te stappen naar een nieuwe werkgever, hij of zij na een week al tot de conclusie komt dat de werkelijkheid behoorlijk afwijkt van de voorstelling. Arbeidsmarkt-positionering gaat over causaliteit, geloofwaardigheid en ambassadeurschap.

Causaliteit
Arbeidsmarktpositionering en het Werving- & Selectiebeleid moeten volgens ons direct ofwel causaal verbonden zijn met de overall-visie en ambitie van de organisatie. Wat is het verhaal, waarom doen we er als organisatie toe en – heel belangrijk -, waarom zijn we trots dat we er mogen werken?

Geloofwaardigheid
De geloofwaardigheid van een organisatie berust vlg. Stephen M.R. Covey op vier kernthema’s: Integriteit, Intenties, Capaciteiten en Resultaten. Integriteit bevindt zich, als de wortels van een boom, onder de oppervlakte en is de basis van waaruit alles ontspruit. Intentie is zichtbaarder en vergelijkbaar met de stronk die uit de wortels naar buiten komt. Capaciteiten zijn de takken en eigenlijk een metafoor voor goede medewerkers, die in staat zijn om mooie dingen voort te brengen. Resultaten zijn de vruchten die voor iedereen zichtbaar en tastbaar zijn. Integriteit en Intenties zijn karaktertrekken van een organisatie, capaciteiten en resultaten zijn de competenties.

Ambassadeurschap
Wanneer een organisatie geloofwaardig is en er dus actief wordt gemanaged op de bovengenoemde vier kernthema’s, zullen de medewerkers bereid zijn om als ambassadeur op te treden en ‘wervend’ te zijn voor hun eigen organisatie. Het is dus essentieel dat het ‘zelfwervend’ vermogen van de organisatie op peil is, anders word je geheel afhankelijk van derden.

Positioneringsonderzoek en employer-branding
Wij kunnen u helpen om inzicht te krijgen in de ‘geloofwaardigheid’ van uw organisatie en hieraan gekoppelde arbeidsmarktpositionering en/of employer-branding. Dat kunnen we doen op verschillende manieren, maar altijd door uw medewerkers daarbij te betrekken want zij zijn de ‘spiegel’ van uw organisatie, waarvoor moet gelden: ‘wat je ziet is wat je krijgt’!

Neem direct contact met ons op

Bel (035 - 887 9808) of mail (info@locumconsult.nl).

Locum Consult gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close